ภาพของ B-2 ไม่ใช่การทะลุผ่านกำแพงเสียงครับ
เรียกว่า PrandtlGlauert Condensation Cloud หรือ The Prandtl-Glauert singularity หรือ Vapor Cone
ซึ่งเป็นปรากฎการณ์ที่ไม่ได้เกิดเพราะทะลุผ่านกำแพงเสียง แต่มักจะเกิดเมื่อทะลุผ่านกำแพงเสียง.....งงไหมครับ
ไอน้ำที่เห็นเกิดจากการที่ความชื้นในอากาศควบแน่นจนกลายเป็นน้ำหยดน้ำเล็กๆ เมื่อมีการลดความดันอย่างรวดเร็วครับ
ซึ่งไอ้การลดความดันแบบรวดเร็วนี้จะเกิดจาก shock wave ที่ก่อตัวขึ้นตามรอยต่อของความเร็วเสียง....
หรือเมื่อเครื่องบินบินในท่าทางที่มีค่าแรง G สูง ซึ่งทำให้ความดันใต้ปีก และเหนือปีกต่างกันมากๆ ....
แต่ในกรณีเครื่องบี 2 ไม่ได้ทะลุผ่านกำแพงเสียง แต่ในลักษณะการบินช่วงนั้นอาจจะเกิดการลดความดัน เนื่องจากผลทางแอโร่ไดนามิกส์จากดีไซน์ของปีก
และมีความชื้นในอากาศสูง รวมถึงท่าทางการบินด้วยครับ (ขออนุญาตไม่พูดเรื่อง แอโรไดนามิกส์ของเครื่องบินนะครับ)
.
.
.
In humid air, the drop in temperature in the most rarefied portion of the shock wave (close to the aircraft) can bring the air temperature below its dew point, at which moisture condenses to form a visible cloud of microscopic water droplets. Since the pressure effect of the wave is reduced by its expansion (the same pressure effect is spread over a larger radius), the vapor effect also has a limited radius. Such vapor can also be seen in low pressure regions during highg subsonic maneuvers in humid conditions. Prandtl-Glauert singularity effects can be readily observed on a humid day by successfully cracking a whip. A visible cloud is produced at the point where the tip of the whip goes transonic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prandtl-Glauert_singularityและ
Explanation of the Physics of this Effect:
Professor Mark Cramer of Engineering Science and Mechanics at Virginia Polytechnic Institute has written discussions of this effect at:
Fluid Mechanics Tutorials, (mostly) layman-readable explanations
Sonic Boom, Sound Barrier, and Condensation Clouds (intro)
Prandtl-Glauert Condensation Clouds
also see Sound Barrier and Sonic Boom
Gallery of Fluid Mechanics
F-14 Condensation Cloud in Action
Condensation due to the Prandtl-Glauert Singularity
and Flow Visualization by Condensation
I highly recommend you spend some time exploring his site for its information and also for the many photos and examples of shock waves and other similar condensation clouds forming around jets in flight.
Note that Mark says: "Finally, it should be clear that Prandtl-Glauert condensation has nothing to do with "breaking the sound barrier" and is not a Star Trek-like "burst" through Mach one. An aircraft can generate a Prandtl-Glauert condensation cloud without ever exceeding the speed of sound." http://wilk4.com/misc/soundbreak.htm#mcramer_info